السبت 10 ديسمبر 2022

"إنتي قرعة".. منال عبد اللطيف تكشف سبب ارتداءها الحجاب

الفنانة منال عبداللطيف
الفنانة منال عبداللطيف

كشفت الفنانة منال عبد اللطيف تفاصيل عن حياتها الشخصية وعن زواجها وحجابها، وعن علاقتها بطليقة زوجها قبل وفاتها من خلال استضافتها في برنامج "كلام الناس"،  مع الإعلامية "ياسمين عز" المذاع على قناة MBC مصر.

سبب ارتداء الفنانة منال عبداللطيف الحجاب

وقالت عن سبب ارتدائها الحجاب: "أنا عشت قصة مأساوية، وواحدة كانت بتتصل بيا تقولي انتي اتحجبتي ليه قولتلها الحمدلله بتقولي لا انتي اتحجبتي عشان انتي قرعة وعرفت انك كنتي بتعملي صبغة وشعرك وقع فاتحجبتي".

وأضافت "قرار الحجاب مكنش مفاجئ بالنسبالي وقعدت سنتين محتارة ومترددة في إن اخد القرار لحد ما جاتلي رؤية في المنام معناها تزودوا فإن خير الزاد التقوى، وقلت توكلت على الله وأخبرت زوجي بقرار الحجاب وفي الأول ما كانش مصدقني لأني شخصية مزاجية شوية ولكني أكدتله إني اتحجبت وبلغته إنه يشتريلي ملابس جديدة مناسبة للحجاب ".

وكشفت أنها أكملت تصوير مسلسل "كيد النسا" بعد قرار ارتداء الحجاب قائلة "كنت مضطرة أكمله من غير  حجاب، ومكانش عندي ملابس مناسبة غير إسدال من حماتي، فكنت بروح الأستوديو بالإسدال وأقلعه أثناء التصوير وبعد المشهد ألبسه، وبعد آخر مشهد في المسلسل لبسته ومقلعتوش تاني". وأضافت: أنها تفكر في بناتها وعملها وحياتها فقط.

علاقة منال عبداللطيف بطليقة زوجها السابقة

قائلة "من أول ما إتجوزت وأنا على تواصل مع طليقة جوزي عشان في أولاد تربط بينا، ولما تعبت في الفترة الأخيرة كانت موجودة معايا في البيت، ومحبتش مريم تكون لوحدها مع مامتها في وقت مرضها، وأضافت قبل مايكون في مسميات في إنسانيات خاصة إنها مش مصرية ومعندهاش حد في مصر".
وردفت "مريم بنت زوجي من زوجته المتوفية لما مامتها توفيت مخلتهاش تحس انها غريبة وسطينا وعاملتها زي بناتي بالظبط، وانا اللي ربيتها بعد وفاة مامتها وقولتلها تحبي أعاملك كـ ماما التانية ولا أعاملك كـ مرات أب وهي أختار إنها تبقي زي بناتي وانا عندي 3 بنات مش بنتين".

وعبرت عن رأيها في دور الراجل كـ أب "الحياة مشاركة لو هو تعبان الزوجة تشيله ولو هي تعبان هو يشيلها وأن الراجل ملزم يشيل مشاوير التمارين والنادي والمدرسة"

من هي منال عبداللطيف؟

هي ممثلة مصرية، بدأت في طفولتها في برامج الأطفال مثل "البرلمان الصغير"، وعُرفت أكثر بمشاركتها في مسلسلات مثل "ضمير أبلة حكمت" مع الممثلة "فاتن حمامة" وكان أخر أعملها مسلسل كيد النسا واعتزلت التمثيل وارتدت الحجاب، ولدت في 28 مايو عام 1977 م.